Posiedzenie Komisji Rozwoju Regionalnego (REGI) 19-20.02.2020 r.

Na komisji omówiono m.in. wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz Sprawiedliwej Transformacji.

Komunikat Prasowy nr 2

z wypowiedzi posła Krzysztofa Jurgiela

na posiedzeniu Komisji REGI w dniu 20 lutego 2020 r.

 

19 i 20 lutego miało miejsce spotkanie Komisji Rozwoju Regionalnego (REGI) Parlamentu Europejskiego. W agendzie znalazł się m.in. Fundusz Sprawiedliwej Transformacji, sprawozdanie z projektu rozporządzenia PE i Rady ustanawiającego przepisy przejściowe dotyczące wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz wymiana poglądów z Radą Gmin i Regionów Europy (CEMR) [COM (2019) 581].

Eurodeputowany Krzysztof Jurgiel zapytał przedstawiciela regionów, czy ma informacje na temat planów większych miast europejskich, takich jak Warszawa czy Berlin, o powołanie specjalnego funduszu w ramach nowej perspektywy finansowej, tzw. funduszu rozwojowego.

Zabrał także głos w sprawie regulacji przejściowych dotyczących wsparcia z EFFROW i EFRG. Biorąc pod uwagę opóźnienie w pracach nad reformą wspólnej polityki rolnej na lata 2021-2027 oczywiste jest, że zmiany nie wejdą w życie w planowanym wcześniej terminie, tj. od 1 stycznia 2021 r. Konieczne jest zatem zapewnienie właściwego funkcjonowania WPR na czas, kiedy reforma nie będzie jeszcze gotowa. Zaproponowane przez Komisję Europejską przepisy przejściowe mają na celu kontynuację pomocy w ramach WPR w 2021 r. i ułatwienie przejścia do realizacji planów strategicznych przyjętych na podstawie zreformowanych zasad. Poseł Krzysztof Jurgiel zgłosił następujące postulaty:

  • przepisy przejściowe dotyczące zasad kwalifikowalności wydatków z poprzednich okresów programowania (art. 6 projektu) są zbyt restrykcyjne. W szczególności zastrzeżenia budzi proponowana konieczność zapewnienia, że płatności kontynuacyjne zostaną zrealizowane zgodnie z wymogami wynikającymi z tzw. rozporządzenia horyzontalnego, przedstawionego przez KE w ramach pakietu związanego z reformą WPR na okres po 2020 roku.
  • Przepisy przejściowe powinny przewidywać możliwość dalszego stosowania obecnego przejściowego wsparcia krajowego, o którym mowa w art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. Projekt należałoby uzupełnić w tym zakresie.
  • Biorąc pod uwagę stopień zaawansowania prac nad reformą WPR przepisy przejściowe są niezbędne, przy czym roczny okres przejściowy proponowany przez KE jest niewystarczający. Przepisy przejściowe powinny być przyjęte na dwa lata.

 

 

Skip to content