Przedstawiamy komunikat prasowy z dnia 22 czerwca 2021 r. z posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego.
Tematy główne:
- Przedstawienie przez przedstawiciela Komisji (DG SANTE) badania na temat „roślinnego materiału reprodukcyjnego”.
- Prezentacja przez przedstawiciela Komisji (DG SANTE) badania na temat „Nowych technik genomicznych”.
- Wysłuchanie publiczne na temat „Perspektyw produkcji zwierzęcej w UE w kontekście Zielonego Ładu, strategii od pola do stołu i strategii na rzecz różnorodności biologicznej”.
22 czerwca 2021 roku w Parlamencie Europejskim w Brukseli odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (AGRI). Przedstawiciele Komisji Europejskiej przedstawili dwa badania: dotyczące „roślinnego materiału reprodukcyjnego” oraz „nowych technik genomicznych”. Ponadto posłowie wzięli udział w wysłuchaniu publicznym na temat „Perspektyw produkcji zwierzęcej w UE w kontekście Zielonego Ładu, strategii od pola do stołu i strategii na rzecz różnorodności biologicznej”.
- Roślinny materiał reprodukcyjny
Rada wezwała Komisję, aby do dnia 31 grudnia 2020 r. przedłożyła analizę możliwości zaktualizowania obowiązujących przepisów w dziedzinie produkcji i wprowadzania do obrotu materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin. Celem tych działań jest skonsolidowanie i zaktualizowanie istniejących przepisów, tak aby rozstrzygnąć pewne problematyczne kwestie, takie jak: złożoność i rozdrobnienie istniejącego prawodawstwa, brak harmonizacji jego wdrożenia w państwach członkowskich, co przeszkadza w zapewnieniu wszystkim podmiotom równych warunków działania, potrzeba usprawnienia ich harmonizacji z innymi aktami ustawodawczymi regulującymi ten sektor oraz ich spójności z innymi politykami, a także konieczność dostosowania się do postępu technicznego w dziedzinie hodowli roślin czy wreszcie ochrona różnorodności biologicznej w rolnictwie i zasobów genowych roślin.
Sprawozdanie opisuje trzy możliwe warianty:
- Opcja 0 (brak działań): brak zmian w obecnej sytuacji; skupienie się na wdrażaniu prawodawstwa w sposób uwzględniający cele Zielonego Ładu i strategii „Od pola do stołu”.
- Wariant 1: poprawa procedur i spójności prawodawstwa oraz wprowadzenie środków ad hoc w celu zwiększenia zrównoważenia; obejmowałby zmiany w dyrektywach w celu dostosowania ich struktury i procedur decyzyjnych, a także wprowadzenia środków wspierających zrównoważony rozwój.
- Wariant 2: elastyczność umożliwiająca dostosowanie do rozwoju technologicznego, poprawa dostępu do zasobów genetycznych oraz spójne podejście do celów zrównoważonego rozwoju (kompleksowe zmiany dyrektyw, które odpowiadałyby na potrzebę bardziej zrównoważonego rozwoju i większej różnorodności biologicznej. Wariant ten przyczyniłby się on do dostosowania do zmian klimatu i łagodzenia ich skutków poprzez stworzenie większej elastyczności w rejestracji i wprowadzaniu do obrotu odmian oraz ogólnie w procedurach. Uwzględniłby wreszcie specyfikę wymiany materiału siewnego między rolnikami i umożliwiłby łatwe dostosowanie prawodawstwa do rozwoju naukowego i technicznego).
Rewizja bieżących przepisów jest pilnie potrzebna, ponieważ w ostatniej dekadzie cały sektor rolniczy doświadczał dynamicznych zmian: rozwoju technicznego w sektorze produkcji i hodowli nasion, licznych innowacji, rosnącego zapotrzebowania na zrównoważony rozwój w rolnictwie oraz coraz większej potrzeby zachowania agro-bioróżnorodności i nacisku na agroekologię. Przepisy powinny być unowocześnione i kompleksowe, odzwierciedlając zmiany, jakie zaszły w tym sektorze.
Niezależnie od wyboru konkretnego wariantu, nowe przepisy powinny być otwarte na integrację nowych i przyszłych rozwiązań. Szczególnie ważne jest także zapewnienie właściwego systemu kontroli urzędowych i informatycznych systemów wsparcia oraz ustanowienie systemu zachęt dla producentów dbających o różnorodność materiału rozmnożeniowego, zwłaszcza w zakresie hodowli gatunków mało popularnych i niedostatecznie wykorzystywanych – w celu wparcia bioróżnorodności i bezpieczeństwa żywieniowego.
- Nowe techniki genomiczne
W kwietniu KE opublikowała sprawozdanie na temat nowych technik genomowych [NGT] przygotowane na wniosek Rady UE, która zwróciła się do Komisji o przeprowadzenie „analizy w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-528/16 dotyczącej statusu nowych technik genomowych na podstawie prawa Unii”. Nie ma jasności, czy NGT mają być w prawie UE traktowanej jako produkty GMO czy inne. Trybunał orzekł, że produkty hodowane z wykorzystaniem NTG powinny podlegać unijnemu ustawodawstwu w zakresie GMO.
Nowe techniki genomowe definiuje się w badaniu jako „wszystkie techniki mające na celu zmianę genomu organizmu opracowane po 2001 r. (tj. kiedy przyjęto prawodawstwo UE w sprawie GMO)”. Bazują one m.in. na edycji genów z użyciem systemów takich jak CRISPR-Cas9. Przy użyciu tych technik można wprowadzić do DNA zarówno niewielkie zmiany, takie jak mutacje występujące naturalnie, jak i użyć je do dużych zmian, np. wprowadzić do organizmu nowe geny. Stosowanie technik NBT, np. w produkcji żywności czy pasz, nie zostało jeszcze szczegółowo uregulowane w przepisach – ani unijnych, ani polskich.
Badanie Komisji Europejskiej konkluduje, iż nowe techniki genomowe mogą przynieść korzyści wielu sektorom społecznym, przyczyniając się do realizacji celów UE w zakresie innowacji i zrównoważonego rozwoju systemów żywnościowych, a także bardziej konkurencyjnej gospodarki. W badaniu przeanalizowano również obawy związane z produktami opartymi na nowych technikach genomowych oraz ich obecnymi i przyszłymi zastosowaniami. Obawy obejmowały możliwy wpływ na bezpieczeństwo i środowisko naturalne, na przykład na różnorodność biologiczną, współistnienie z rolnictwem ekologicznym i niemodyfikowanym genetycznie, a także kwestie etykietowania. Nowe techniki genomowe są bardzo zróżnicowanym zestawem technik i mogą osiągać różne wyniki, przy czym niektóre produkty roślinne wytwarzane z ich wykorzystaniem są równie bezpieczne dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz dla środowiska jak rośliny uprawiane konwencjonalnie. Ponadto w badaniu stwierdzono, że istnieją silne przesłanki wskazujące na to, że obecne prawodawstwo dotyczące GMO z 2001 r. nie jest adekwatne do potrzeb niektórych nowych technik genomowych i opartych na nich produktów oraz że wymaga ono dostosowania do postępu naukowo-technicznego.
Sprawozdanie wnosi jasną naukową perspektywę do ważnej debaty, zwłaszcza w odniesieniu do ambitnych celów wyznaczonych przez strategię „od pola do stołu”. Nowe techniki genomowe niosą ze sobą rzeczywiste i konkretne narzędzia, które pomogą znaleźć rozwiązania w kontekście aktualnych i przyszłych wyzwań związanych z klimatem, środowiskiem i bezpieczeństwem żywnościowym, z którymi mierzymy się w Unii Europejskiej (stanowisko to podzielają również organizacje rolnicze, np. Copa i Cogeca).
- Perspektywy produkcji zwierzęcej w UE w kontekście Zielonego Ładu, strategii od pola do stołu i strategii na rzecz różnorodności biologicznej
Celem Strategii „od pola do stołu” jest wdrożenie części Europejskiego Zielonego Ładu, w zakresie zrównoważonych systemów żywnościowych, uwzględniających nierozerwalne związki między zdrowymi ludźmi, zdrowymi społeczeństwami i zdrową planetą. Strategia stanowi element programu Komisji Europejskiej na rzecz osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ, zgodnie z którym wszyscy obywatele oraz podmioty gospodarcze w różnych łańcuchach wartości, w UE i poza nią, powinni skorzystać na sprawiedliwej transformacji. Główne założenia Strategii obejmują m.in.: zmniejszenie śladu środowiskowego i klimatycznego unijnego systemu żywnościowego i wzmocnienie jego odporności, zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego, uczynienie z UE lidera globalnej transformacji w kierunku konkurencyjnego, zrównoważonego systemu żywnościowego oraz zachowanie przystępności cenowej żywności przy jednoczesnym generowaniu sprawiedliwszych zysków ekonomicznych w łańcuchu dostaw.
Hodowla zwierząt stała się głośnym tematem w Parlamencie po przyjęciu rezolucji w sprawie zakończenia chowu klatkowego w UE (2021/2633(RSP); poseł Krzysztof Jurgiel głosował przeciwko rezolucji). Chociaż fakt, że Komisja chce dostosować przepisy w zakresie dobrostanu zwierząt do nowych strategii nie budzi zdziwienia, mało się jednak mówi o negatywach:
- Po pierwsze, rolnicy są informowani jako ostatni o nowych wymaganiach, co nie sprzyja budowaniu ich poczuciu bezpieczeństwa.
- Przegląd przepisów dotyczących dobrostanu zwierząt i związane z nim zmiany legislacyjne dotkną cały sektor produkcji zwierzęcej. Wyższe wymagania w zakresie dobrostanu zwierząt w połączeniu z kolejnymi ewentualnymi obciążeniami związanymi z koniecznością prowadzenia tej działalności metodami bardziej przyjaznymi środowisku będą prowadzić do wyższych kosztów prowadzenia takiej produkcji, a zatem do wyższej ceny dla konsumentów.
- Po trzecie, wymogi UE w zakresie dobrostanu zwierząt już teraz są najwyższe na świecie. Jeżeli prezentowane ambicje nie będą wiązały się z ochroną rynku UE przed napływem produktów pochodzenia zwierzęcego wyprodukowanych w państwach, w których warunki prowadzenia takiej działalności nie są obciążone takimi wymaganiami, może to doprowadzić do utraty konkurencyjności przez rolnictwo w Polsce i w UE.